Besök i S:t Lars
Ikväll har jag varit på besök i S:t Lars, dvs den katolska församlingen i Uppsala. För mig var det första besöket i den församlingen.
Orsaken till kvällens besök var att jag hade läst på Bengt Malmgrens blogg att Joel Halldorf skulle hålla ett föredrag med titeln: “Sakramentala pingstvänner och karismatiska katoliker – om oväntad släktskap och ekumeniska relationer”.
Det var även första gången jag lyssnade till Joel. Joel höll ett mycket intressant föredrag där han visade på hur de olika protestantiska väckelserörelserna genom alla tider inspirerats av de historiska kyrkorna. Joel talade också om hur William Seymours katolska uppväxt präglade den tidiga pingstväckelsen på Azuza Street där man bland annat firade nattvard två gånger i veckan.
Vi fick även höra om den Katolska karismatiska förnyelsen och om hur svårt det var för de protestantiska väckelserörelserna att relatera till andefyllda katoliker. I vissa läger undrade man om detta var “Djävulens bländverk” och andra tyckte att de andefyllda katolikerna skulle lämna Katolska kyrkan och bli pingstvänner.
På slutet av kvällen öppnades det upp för frågor från publiken. Några av frågorna berörde den svenska pingströrelsen, andra var intresserade av hur Bjärka-Säby fungerade. Någon i publiken menade att kristenheten i Sverige står inför bistrare tider och att tiden nu är inne att sluta bråka med varandra utan börja be om enhet.
En fråga som väcktes i mig efter föredraget är:
Vi karismatiska protestanter lyfter gärna upp våra egna uppenbarelser och gåvor. Exempelvis så har Pingströrelsen andedopet och tungotalet och Trosrörelsen har trosundervisningen. Dessa uppenbarelser verkar till en början enande genom att kristna från olika sammanhang samlas kring dessa gåvor. Efter en tid däremot blir fokuseringen på den egna gåvan så stor att den istället skapar splittring och ett nytt samfund bildas. Detta har skett gång på gång i det protestantiska lägret medan katolikerna inte verkar ha samma problem utan lyckas samla de olika inriktningarna i samma kyrka.
Vad kan vi göra för att motverka denna splittring?
2009-10-28 at 01:21
Varför inte bara bli katoliker? Allt blir ju så mycket enklare då. Lägga ner alla frikyrkor och återinträda i den ursprungliga, sanna Kyrkan.
2009-10-28 at 10:07
Jonathan!
Roligt att du hittade till S:t Lars (min hemförsamling under studentåren i Uppsala, numera bor jag i Stockholm).
Intressanta tankar kring den ekumeniska processen. Det vi katoliker bl.a. har att bidra med är nog just detta med enheten i mångfalden.
Det finns vissa imperialistiska katoliker som snabbt tar död på all ekumenisk dialog genom att uttrycka sig som ovanstående kommentator. adamD, detta leder ingen vart. För att få lite perspektiv på frågan vill jag citera något om påven Benedikt XVI´s tankar vilka finns redovisade i en intervjubok av Peter Seewald: “Joseph Ratzinger Benedikt XVI, Gud och världen” (Veritas förlag). Intervjun gjordes år 2000 innan kardinal Ratzinger som då var chef för troskongregationen hade blivit påve. På Seewalds direkta fråga när man kommer in på de kristnas återförening “Vem ska egentligen ansluta sig till vem?”, svarar kardinal Ratzinger:
“Den stora formel som blivit funnen av de stora ekumenerna är den att vi går framåt tillsammans. Det handlar inte om att vi vill ha bestämda anslutningar, utan vi hoppas att Herren överallt väcker tron på ett sådant sätt att den flödar över från den ena till den andra och den ena kyrkan finns där. Vi är som katoliker övertygade om att denna ena kyrka i sin grundform är given i den katolska kyrkan, men att hon också går vidare in i framtiden och låter sig fostras och föras av Herren. Såtillvida framställer vi inte några anslutningsmodeller, utan helt enkelt ett de troendes vidaregående under ledning av Herren - som vet vägen. Och som vi anförtror oss.”
Ratzinger fortsätter att betona att det finns ingen lättvindig av människor planerad väg:
“De kristnas enhet kan inte framställas genom en politisk kupp eller genom ett svärd som hugger itu en gordisk knut. Det handlar om levande processer. Och varken en påve eller ett världskyrkoråd kan helt enkelt säga: kära vänner, nu gör vi så här! Tron är något som lever och är djupt rotad i var och en med ansvar inför Gud. Påven, har vi sagt, har inga totalitära eller absoluta fullmakter, utan tjänar trons lydnad.”
Jag tror att Ratzinger anar något av det levande skeende som ekumeniken befinner sig i idag och som ingen kan styra över men som vi alla måste vara lyhörda för och var och en från sin horisont, sitt samfund, i trons lydnad vara öppen för vad Anden säger till församlingarna. Jag tror kristenheten idag befinner sig i ett liknande läge som Europa åren innan Berlinmuren föll. Ingen kunde ana hur det skulle gå till att ena öst och väst, men plötsligt så bara skedde det…
2009-10-28 at 12:24
Tack Jonathan och Bengt Malmgren. Nu gav ni mig tron på enhet ekumenik tillbaka. Särskilt ni Bengt Malmgren jag Kände igen Den Gode Herdes röst i detta
Och Jonathan jag har skrivit finnt om din Far på Andys Blogg alldeles nyligen idag 28 oktober 2009 på ämnet den selektiva sanningen.Jag har ju inte alltid gjort det …Men också ibland .Och att jag lyft fram det negativa ibland har berott på att jag önskade en förändring i rätt riktning…Men börjar det få och kunna bli av nåd som Bengt Malgren skrev…Då kommer det att bli bra, där Jesus Herren får ledda och rådda i nåd och kärlek och fostran och tucktan som Gud vill enligt Guds Ord Bibeln… Den enskilde och vart sammhang och var kristen Kyrka
Ber via dig om förlåt angående det jag generat eller varit er familj och dig och din far och församling. Till genans och skadda …
Men vill också säga att jag kommer när jag är ledd av Gud förmeddela Guds nåd och sanning vare sig det är om hans barmhärtighet eller stränghet det handlar om. Och även rätta mig själv efter och ta mitt ansvar igenom Guds nåd för också … Och be om ursäkt och förlåt för det jag behöver som Gud vill med…Frid och välsignelse och frälsning igenom tron .I kärlek i Kristus igenom Guds nåd till Guds ära med Gud och för Guds skull i Jesu namn , amen Ronny ps 23
2009-10-28 at 15:47
[...] Läs Anders Gerdmars kommentar under mitt tidigare blogg-inlägg. Läs också Jonathan Ekmans referat från [...]
2009-10-29 at 13:02
Kan bara istämma med Bengt Malmgren. Visste vore det bra mkt enklare om alla bara “fattade”, blev katoliker och Kyrkan återigen blev synligt enad. Är av den tron att detta en gång faktiskt kommer att ske. När vet jag naturligtvis inte, men om detta är Herrens vilja och bön (joh17), så naturligtvis kommer Faderns att bönhöra Sonen.
Fader Peter Hockens syn på katolsk ekumenik har personligen präglat mig. Oavsett vad som orsakat splittringen ifrån Kyrkan i Rom, om det är den obibliska “sola scriptura”, maktfullkomlighet, arrogans mot varandra eller ren synd- så är jag ändå övertygad om att Herren kommer att utnytta de landvinnigar och de betoningar på Kyrkliga och bibliska sanningar som olika efter-reformatoriska kyrkor gjort, till ngt större och bättre än vad vi ens kan ana.
Just Fader Benedictus XVI synliga arbete för enhet är intressant. Knappast ngn slump att sspx-samtalen, anglo-katolikerna och Östkyrkan schism har satts under luppen. Påven verkar ha ett för Vatikanen ruggigt högt tempo, för att just lösa detta ohållbara och skandalösa tillstånd. Kyrkan måste bli EN för att världen ska kunna tro. Halldorfs föreläsning hoppas jag snart att vi får ta del av på dennes egnablogg. Som gammal frikyrklig ger det ett starkt hopp om framtiden. ‘
Pax et bonum!!
2009-10-30 at 02:27
Andres:
Här är vi faktiskt helt eniga. Jag tror också din kyrka kommer vara den kyrka som kommer samla alla människor, vilket uppenbaras i en synlig enhet. Men jag är nog inte lika positiv som dig, utan blir fylld med fruktan inför framtiden.
Kring sola scriptura, så är det ju på inga sätt och vis obibliskt. Eller menar du att hela den tidiga kyrkan, och största delen av kyrkofäderna hade fel på den punkten?
Kan ju inte bli någon sann enhet förren man enas om att underordna sig Gud och inte människan!
“When you shall see the wicked heresy, which is the army of Antichrist, standing in the holy places of the church, then let those who are in Judea head for the mountains, that is, those who are Christians should head for the Scriptures. For the true Judea is Christendom, and the mountains are the Scriptures of the prophets and apostles, as it is written: “Her foundations are in the holy mountains.” But why should all Christians at this time head for the Scriptures? Because in this period in which heresy has taken possession of the churches there can be no proof of true Christianity nor any other refuge for Christians who want to know the truth of the faith except the divine Scriptures. Earlier we showed in many ways which is the church of Christ, and which heathenism. But now there is for those who want to know which is the true church of Christ no way to know it except only the through the Scriptures. Why? Because heresy has everything just like the church. How, then, will anyone who wants to know which is the true church of Christ know it in the midst of this great confusion resulting from this similarity, except only through the Scriptures? The Lord, therefore, knowing that there would be such a great confusion of things in the last days, commands that Christians who…want to gain steadfastness in the true faith should take refuge in nothing else but the Scriptures.
Otherwise, if they look to other things, they will be offended and will perish, because they will not know which is the true church, and as a result they will fall into the abomination of desolation which stands in the holy places of the church.”
(Traditionally ascribed to St. John Chrysostom, glossa ordinaria 49th Homily, on Mat. 24)
2009-11-01 at 11:19
Nämen, var du också där? Kul! Välkommen tillbaka! Hur vore det med ett studiebesök med mässa? Hör gärna av dig innan i så fall. Vore kul att ses!
Jag tror (och har ofta skrivit om det) att splittringen och betoningen av enstaka gåvor på olika håll faktiskt kan ha varit bra - vi har alla verkligen lärt oss “vår grej”. Och till slut är det så dags att vi lär varandra vad vi har blivit så bra på…och tar till oss vad vi har missat i farten, eller inte velat ta till oss.
Det går inte så länge “vi” eller “de” påstår sig vara bäst, eller de enda som har hela sanningen, eller så länge vi fördömer varandras kyrkor och samfund.
Ödmjukhet är nyckeln.
Och att se till det som är allra viktigast. Och det är inte upprätthållandet av organisatoriska strukturer, formell åsiktsenhet - utan enhet kring kärnan: Gud.
Som jag skrev om i anslutning till mitt referat av föredraget - de som är “Guds egna” känner igen varandra tvärs över samfundsgränserna.
Läs mer här:
http://katolskakyrkan.blogspot.com/2009/10/bland-sakramentala-pingstvanner-och.html
2009-11-01 at 21:28
Erkänna Petri ämbete kanske?
//Protestant
2009-11-02 at 13:37
Hör av mig Charlotte ,vid nästkommande Uppsala-besök.
Håller med dig i månt och mkt, dock så tror jag fakiskt på värdet av en SYNLIG enhet, i Kyrkan - som en synlig instituion här på jorden. Den splittring som vi alla samverkat till är en stor skandal. Petri ämbete är enhetens ämbete, till Kristi Återkomst.
Detta kommer att förbli Kyrkans enhetssträvande, att vi alla ska samlas kring Petri Stol-Kristi Ställföreträdare. Samtalen med Anglikanska kyrkan är ett av flera nutida synliga bevis på det. Vägen till enhet är som bekant fylld av ödmjukhet och ständig omvändelse. Här går vi alla den vardagliga och tuffa vägen. Utan Kristus klarar vi det aldrig.
2009-11-02 at 19:23
Vi kanske ska dra oss till minnes att enhet osv har varit ett problem sedan kyrkans begynnelse. Innan kyrkans histori ocksa antar jag.
Att acceptera varandra och arbeta vid andras sida for ett gemensamt mal innebar inte att vi alla tycker och tanker pa samma satt om samma sak. Men enhet innebar att jag ar broder med alla Guds barn.
BArn som syndar och barn som inte syndar. Barn som talar i tungor och barn som skriker i tungor. Och barn som inte vet att de kan prata i tungor.
Jag har manga broder har i SLC som bekanner sig som mormoner, men deras tro ar samma som min. Men sedan skiljer sig ju LDS laran valdigt fran min tro.
Syskon finns overallt.
Men det kanske inte riktigt var vad som fragades om har.
2009-11-03 at 17:38
Tack Jonathan för att du har öppnat din blogg för en lite bredare “publik”.
Stort grattis förresten, hoppas ni har en underbar tid med det nya barnet- blev det pojke eller flicka?
2009-11-05 at 23:18
Bengt Malmgren du skriver en kommentar till AdamD s inlägg:
“Det finns vissa imperialistiska katoliker som snabbt tar död på all ekumenisk dialog genom att uttrycka sig som ovanstående kommentator.”
Jag vill bara tacka AdamD och säga att jag uppskattar ärliga människor som talar klarspråk och inte de som tänker en sak och med fina ord uttryck för något helt annat.
2009-11-06 at 13:22
Jag hade gärna deltagit om jag känt till mötet….. Bättre annonsering nästa gång tack!
Ibland talar Kyrkans förespråkare som om det aldrig funnit splittring inom RKK. Man glömmer lätt att Kyrkan redan är delad (Ortodoxa som ej böjer sin nacke under påven - RKK, e.t.c.)
mvh
Daniel
2009-11-07 at 12:59
Det som har varit ETT, men som sargats genom teologiskt och mänskligt högmod måste nu helas. Detta för att världen skall kunna tro på oss och på Den som har sätt oss. Kristi ställföreträdare Petrus kallar på dig, Daniel. När kommer du??
2009-11-13 at 11:28
Andres Chacòn:
Jagkommer när vi rett ut om Petrus ö.h.t. begravdes i Rom
http://aletheia.se/2009/11/11/del-1-petrus-grav-funnen-i-jerusalem/
mvh
D
2009-11-19 at 08:33
“Kristi ställföreträdare Petrus kallar på dig, Daniel. När kommer du??”
Vilken tur att vi kan lyssna på kristus själv istället för ställföreträdare……..
Nej vi är många miljoner kristna som ALDRIG kommer att böja oss för påven…. avgudadyrkan är obibliskt.
2009-11-20 at 07:09
Mytwocents: Ser fram emot läsningen, Broder. Dock svårt att kommentera då jag är blockerad ifrån Er blogg..
Häggkqvist: Varken Kristus, St Petrus eller Moder Maria tvingar sig på ngn…Allt är nåd, Broder…
Vem har sen talat om tillbedjan till ngn människa? All tillbedjan tillhör Den Levande Guden och ingen annan!!
Men önskan om vår Herres Moders förbön för oss alla!
2009-11-20 at 10:25
Förtydligande: min kommentar är inte ett deltagande i diskussionen som pågår utan en kommentar till blogginläggets författare:
Intressant! Väldigt. Det där om egna uppenbarelser håller jag med om. Fortsätt tanken i ett senare inlägg.
2009-11-20 at 13:27
“Varken Kristus, St Petrus eller Moder Maria tvingar sig på ngn…”
Kristus har jag redan tagit emot, de andra behövs inte annat än som förebilder… behöver inte “ta emot dem” för att bli ett Guds barn….
Det är precis därför som jag inte är katolik…. egentligen det enda jag inte kan med är just denna Maria tillbedjan….
“Men önskan om vår Herres Moders förbön för oss alla!”
Jag tror jag går direkt till källan: Kristus i bön……
“Vem har sen talat om tillbedjan till ngn människa?”
I praktiken, efter att ha levt i ROm ett tag, så kan vem som helst se att det är tillbedjan av avbilder som sker i katolska kyrkor…. åtminstone i Rom.
“Allt är nåd, Broder”
Japp! Amen till det! Inga pilgrimsfärder, inga radband, inga “guds moder” eller påvar utan endast Kristi blod kan rädda oss…. Där har du till 100% rätt! ;.)
2009-11-20 at 23:59
Andres Chacòn: Vi har lagt en och annan som tenderar att förstöra diskussioner i moderation men, i ärlighetens namn hittar jag inte din ip adress eller namn i något filter. Vill minnas att vi kom fram till att vi “gillade” dina kommentarer eftersom du som nyligen konverterat ofta talar i klartext om vad Kyrkan lär och inte likt de “äldre”/födda katolikerna lindar in allt i bomull. . . .
Lägg en testkommentar och låt mig veta vad du får för meddelande. daniel.forslund @ clubtele.se (Förlåt mig Jonathan för användandet av din kommentarsfunktion till detta.)
mvh Daniel
2009-11-21 at 00:24
Häggkvist: Det är med sorg jag konstaterar att du inte utnyttjar den gåva vi alla har fått genom förbönen ” från och i de heligas samfund”". (de Kristtrogna som finns här och de heliga som gått före oss)
Vad jag vet, så får man inte som katolik eller kristen be TILL en människa. Däremot så uppmanas vi att be för varandra och att vädja om förbön till Guden. Är detta då fel…??
Glöm aldrig att Sonen ständigt hedrade Modern under sitt jordeliv. Moderns matriarkat är Hennes Kyrka till gagn..Hennes förbön för oss till Sonen, verkar mäktigt, detta tillsammans med den heliga Kyrkan som församlats kring Den Treeninge Guden.
2009-11-21 at 00:29
mytwocents: Konverterade för snart 4 år sen. Knappast nyligen.
Har aldrig sagt att äldre katoliker lindar in Sanningen…har nog mer med personlighet än om man vart katolik i hela sitt liv eller fann Kyrkan igår.
Får se hur jag gör. Tycker i ärlighetens namn att hatstämningen på Er blogg mot Kyrkan och Livets Ord (Ekman) i bland når sällan skådade höjder. (eller avgrunder) Närmast diaboliskt. Att sen messianska föreningen släpps med sina ebonitiska villoläror är lika skandalöst som att marcionisten och liberalteologen Gardell, hade släppts fram på aletheia som gästskribent. Heresier som heresier..:(
Pax tecum/andres
2009-11-21 at 01:25
Andres: Gud Fadern svarar rätt bra på mina böner som sker i Jesu namn…. Alltså har jag aldrig behövs några förböner från döda… de sover ju dessutom, hur skulle de kunna be?
Maria var en vanlig människa som var en syndare, som blev frälst tack vare det Jesus, världens frälsare, gjorde. Hennes förböner är ungefär lika mäktiga som vilken annan kristen som helst.
Jesus själv säger att vi ska be i HANS namn, dvs Jesus, inte i Marias namn…
Nej den läran som du pratar om ÄR att likställa Maria med Gud! I praktiken så ber ju folk faktiskt till henne, titta in i en kyrka i te x Rom så får du se själv……
Detta är mycket starkt skäl till varför jag och miljontals andra kristna ALDRIG kommer att böja oss för heresier som katolska kyrkan framför.
Däremot håller jag med dig om te x treeigheten, Fadern, Sonen och den Helige Ande, tre och ett.
2009-11-21 at 11:59
AC:
“Har aldrig sagt att äldre katoliker lindar in Sanningen…har nog mer med personlighet än om man vart katolik i hela sitt liv eller fann Kyrkan igår.”
- Nej, men jag säger det
Faktum är att det är lättare att diskutera med personer som inte filar kanterna av obekväm teologi. Det gör inte du. Ej heller MFS, ironiskt nog. . .
Är Jesus Gud kommen i köttet finns det ingen på denna jord som kan ändra på det. D.v.s. MFS kan säga att Jesus inte är Gud tills de är blåa i ansiktet. Det ändrar inte på något. Den enda som behöver frukta främmande läror är den som inte är helt övertygad om sin egen.
Personligen tror jag på 1 Tim 3:16 (KJV / Reformationsbibeln)
Och erkänt stor är gudsfruktans hemlighet: Han (GUD, i KJV/Reformationsbibeln)som blev uppenbarad i köttet, bevisad rättfärdig genom Anden, sedd av änglarna, predikad bland folken, trodd i världen, upptagen i härligheten.
Ha en skön helg!
/D
2009-11-21 at 13:54
Daniel: Tack för ditt klargörande.
Ändå viktigt att tänka på att långt ifrån alla läsare av Er blogg behöver ha samma klassiska Treenighetstro som Ni. De riskerar därmed att förledas av dessa heresier om Sonen som MFS torgför. Här bär Ni ändå ett ansvar trots Ert starka klargörande.
Häggkvist: Tiden efter detta jordeliv försvinner så som vi känner den. Den finns naturligtvis men inte så som vi känner den här på jorden. Enligt Uppenbarelseboken så sover INTE de hädangågna, de spelar ej heller tennis eller tittar på idol-utan de ber faktiskt!!
De ber ständigt och utan köttsligt motstånd. Finns det ett motsatsförhållande i den bönen som Kyrkan på jorden och Kyrkan i himlen leder??
Kan du komma på ngt större än att föda Gud kommen i kött?? Ända fram till 1700-talets kristendomsfientliga “upplysning” och framförallt i och med 1800-talets modernism, så trodde kristenheten på under och tecken, kraftgärningar, kristi jungfrufödsel var självklar och även Marias syndfrihet (inte pga hennes natur då hon är en människa utan genom Herrens vilja) var vida utbredd inom reformationsrörelsen.
Herrens Moder är INTE vem som helst, pga Hans vilja att bli en människa ifrån henne. Läs gärna Luthers Magnificat. Ngt av det vackraste som har skrivit om Guds Moder.
Du kan gärna be direkt till Fadern. Inget fel alls, naturligtvis. Men sätt aldrig detta i motsats till vädjan om FÖRBÖN till de som har gått före oss TILL Treenigheten eller vädjan om förbön ifrån en troende vän. Här har Moder Maria av naturliga själ en särställning. Ingen annan har fött Gud kommen i kött. Herren hedrade under hela sitt jordeliv sin Moder, detta slutar Han aldrig med.
Har för övrigt varit i Rom. Vulgär-katolicism finns det tveklöst av på flera platser runt om i världen. Missbruket upphäver aldrig bruket. Tron blir inte mindre Sann bara för att vissa försöker att förvrida den till ngt den aldrig ska eller får vara.
Moder Maria-bed för oss syndare!!
2009-11-23 at 13:43
Andres Chacòn:
“Daniel: Tack för ditt klargörande. Ändå viktigt att tänka på att långt ifrån alla läsare av Er blogg behöver ha samma klassiska Treenighetstro som Ni. De riskerar därmed att förledas av dessa heresier om Sonen som MFS torgför. Här bär Ni ändå ett ansvar trots Ert starka klargörande.”
JONATHAN:
Jag har personligen lämnat över kopior på de tankar som ligger till grund för MFS Jesus som inte är Gud kommen i köttet utan “endast” gudomlig, till tre av “era” teologer på LO. David Nyström och Henrik Englund. Den tredje jobbar på LOU men, jag minns inte hans namn. Det vore mycket intressant om någon av era gedigna teologer kunde ta sig an MFS syn på Jesus :::utan att stödja sig på Traditionen eller kyrkomöten::: utan endast med hjälp av Skriften och Hebreiskan/Grekiskan.
Många av dem som studerat Ketriel Blads Unitaristiska Gudssyn tycks fastna i den. Jonathan: Kan du inte uppmuntra Henrik eller David att ta någon kväll att studera den?
mvh
Daniel
mvh
Daniel
2010-02-14 at 18:05
Det är ju tråkigt att så många envisas med att prata om Mariatillbedjan, medan upplysta frikyrkliga som Jonatan och hans far - förvisso präst - Halldorf med andra förstår skillnaden mellan tillbedjan och vördande, att be till någon eller be med någon..tänk vad härligt det vore att se biskop Anders A, pastor Ulf och pastor Peter H be rosenkransen tillsammans..det vore något.